APA ITU KEMAHIRAN MEMBUAT REFLAKSI?
Reflaksi isi
Reflaksi perasaan
Reflaksi pengalaman
|
-Kemahiran membuat reflaksi adalah bayangan semula isi percakapan klien, perasaan yg
tersirat & idea-idea dari pengalaman klien
-Ianya mengandungi makna dan nilai tentang perkara yang kaitan dengan latar belakang, sejarah keluarga,komuniti dan seumpamanya yang berkaitan dengan
klien.
- kemahiran ini kaunselor lebih dapat memahami perasaan klien
-ianya juga dapat memberi fokus kepada kaunselor tentang idea baru yang
disampaikan oleh klien dan dapat memberikan keyakinan kepada klien bahawa kaunselor memberi
perhatian kepadanya
- Refleksi isi ialah pernyataan semula oleh
kaunselor mengenai idea yang disampaikan oleh klien. Idea ini dinyatakan
semula oleh kaunselor dengan menggunakan perkataan yang ringkas, padat dan
tepat. Refleksi isi yang tepat membolehkan klien berasa bahawa beliau
didengari dengan betul dan difahami. Akan tetapi terdapat perhatian yang
harus diketahui oleh kaunselor tersebut. Contohnya jangan membuat refleksi
isi yang terlalu panjang dan jangan menggunakan perkataan yang sama
berulang-ulang kali.
Contoh:
Klien: saya rimas dan bengang kt umah, kat sekolah
pon sama.
Kaunselor: jadi, azmi fikir masalah ini bermula dari
rumah hinggalah ke sekolah
- Kemahiran merefleksi perasaan ialah
penyataan semula oleh kaunselor tentang perasaan dan sikap yang dinyatakan
oleh klien. Tujuan kaunselor melakukan refleksi perasaan adalah untuk memberi
tumpuan kepada klien mengenai perasaan atau sikap yang sedang dialami oleh
klien. Selain itu, ia juga meningkatkan segala tanda-tanda perasaan yang ada
pada diri klien dan akhir sekali memberi ruang untuk klien mengeluarkan
perasaan dengan cara yang baik dan memberi kelegaan kepadanya.
Contoh:
Klien: geram sangat, dia orang permaikan saya dan
buat saya macam orang bodoh.
Kaunselor: jadi, azmi geramlah dengan gelagat mereka
terhadap azmi ya.
-Refleksi pengalaman dibuat setelah kaunselor memerhatikan gerak-geri tubuh badan semasa sesuatu pengalaman diperkatakan oleh klien. Oleh itu kemahiran refleksi bukan sahaja diperlukan bagi perkara-perkara yang didengar dengan mulut tetapi apa yang dilihat seperti cara duduk, gerak geri, nada suara, pernafasan, wajah dan sebagainya yang ditunjukkan oleh klien semasa sesi kaunseling dijalankan.
Contoh:
Klien :“Sejak peristiwa
tersebut, saya rasa disisihkan oleh adik saya. Dia buat saya macam orang
luar. Langsung dia tidak peduli kat saya…tegur pun tidak. Saya rasa sedih
sangat.”
Kaunselor: “Anda merasa sedih
sangat bila adik anda menyisihkan anda dan tidak mempedulikan anda.”
|
Rumusan:
tujuan reflaksi
a. Menggalakkan klien meluahkan perasaan sama ada yang
positif atau negatif mengenai sesuatu perkara.
b. Kaunselor memperkatakan mengenai perasaan klien yang
samar-samar dan menyatakan segala tanda-tanda perasaan yang ada pada diri
klien (perasaan yang tersirat).
c. Refleksi boleh membantu klien mengalami perasaannya secara
mendalam supaya ia boleh menyedari tentang situasi yang tidak selesai.
d. Membantu klien supaya menyedari tentang perasaan yang
sedang menguasainya ketika itu.
e. Memberi ruang dan peluang kepada klien meluahkan
perasaannya dengan cara yang baik dan akan memberi kelegaan kepadanya
|