APA ITU KEMAHIRAN MENDENGAR?
3 komponen pemerhatian yang diambil kira
|
-Kemahiran mendengar merupakan satu kemahiran yang
paling asas dan penting dalam sesi kaunseling
- Kaunselor perlu lebih banyak meluangkan masa untuk mendengar daripada menyampuk percakapan klien -Gerak geri klien semasa bercakap juga harus di lihat dan di dengar sama kerana segala tingkah laku klien akan memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan makna sesuatu pengucapannya. -Gerak geri bukan lisan seseorang dikatakan dapat menggambarkan perasaannya yang sebenar kerana ia termasuk dalam perasaan hatin, pemikiran mental dan fizikal klien. Ia dapat menunjukkan sama ada klien berada dalam keadaan yang selesa ataupun sebaliknya.
1) interperetasi yang mengarah kepada fahaman seluruh
kata klien
2) penilaian terhadap segala yang di dengar serta
membuat keputusan cara hendak menggunakan maklumat tersebut
3) bertindak balas dengan segala apa yang di dengar oleh
kaunselor dan perlu dibuat pertimbangan tentang cerita yang didengar.
|
Rumusan
- Kaunselor harus mendengar dengan teliti
- Hubungan antara kaunselor dengan klien tidak dapat diteruskan dengan baik sekiranya
kaunselor gagal mendengar dan memahami sebelum membuat tanggapan yang
muktamad kepada maklumat yang diterima daripada klien
|