APA ITU KEMAHIRAN MENYOAL?
SOALAN TERTUTUP
SOALAN TERBUKA
|
-kemahiran ini merupakan cara yang paling
mudah untuk mendapatkan sesuatu maklumat. Biasanya, soalan akan ditanya oleh
kaunselor dan dijawab oleh klien.
- soalan yang ditanya perlu mempunyai tujuan yang
tertentu dan berupaya untuk menarik perhatian klien untuk meluahkan perasaan
dan masalah tanpa merasa dirinya terggugat.
-Kaunselor perlu memastikan bahawa soalan yang hendak ditanya sesuai dan mudah untuk difahami oleh klien untuk menjawabnya.
- Matlamat kemahiran menyoal ini adalah untuk mendapatkan maklumat
dengan cepat, seterusnya maklumat lanjut dan akhir sekali untuk mendapatkan
kepastian tentang masalah klien
- Kemahiran menyoal juga boleh menambahkan keupayaan
kaunselor untuk mengumpul maklumat dengan lebih spesifik
- Soalan tertutup ialah soalan yang menghadkan
kepada satu atau beberapa perkataan sahaja
- Tujuan mengadakan soalan tertutup kepada klien
adalah untuk mendapatkan kepastian bagi sesuatu fakta dan mendapatkan
maklumat yang khusus
- Soalan tertutup adalah soalan yang khas yang cukup
sekadar dijawab dengan gerak balas yang ringkas, tepat dan padat. Ia lebih
spesifik dan memerlukan jawapan yang mempunyai satu atau dua perkataan
sahaja, seperti ‘ya’ atau ‘tidak’
Contoh Satu
“…Bila perkara ini telah
berlaku?.”
Contoh kedua
“Berapa lama hubungan ini telah
terjalin?.”
-Soalan tertutup digunakan untuk tujuan seperti
1) menggalakkan sesi kaunseling daripada terkeluar dari tajuk
perbincangan
2) memenuhi jurang maklumat yang spesifik
3) mengurangkan percakapan klien yang banyak
-solan terbuka ialah bertujuan untuk menjemput perbincangan, penjelasan dan
huraian yang panjang lebar. Ia tidak memerlukan jawapan yang khusus.
- Matlamat bertanyakan soalan terbuka adalah untuk
menggalakkan penerokaan dan pengembangan kepada perkara yang sedang dirundingkan.
- Selain itu, soalan terbuka dapat memberi ruang
kepada klien meluahkan perasaannya mengikut arah yang dipilihnya sendiri dan
dikhususkan oleh kaunselor
- Soalan terbuka juga membolehkan klien memberi
maklumat tanpa menimbulkan rasa defensif dan membolehkan klien mengeluarkan
pendapat sendiri.
- Soalan terbuka seterusnya memberi peluang kepada
klien memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara mengikut pandangannya
sendiri tanpa dinilai terlebih dahulu
- Contoh-contoh soalan terbuka adalah seperti “bagaimanakah
kejadian itu boleh berlaku?” Atau “sejauh manakah kejadian itu mengganggu
hidup anda?”
- klien untuk bebas
bercerita atau menerangkannya.
- Kaunselor perlu menyedari, kesan dan implikasi
daripada soalannya terhadap kliennya. Gabungan dua jenis soalan ini dapat
digunakan mengikut kesukaan dan keperluan kaunselor bergantung kepada jenis
maklumat yang diperlukan.
- Soalan terbuka digunakan untuk tujuan di permulaan
sesi kaunseling, untuk mendapatkan maklumat lebih jelas dan menggalakkan klien
yang pendiam untuk bercakap
-Contoh
soalan terbuka
“Kalau tidak keberatan, boleh anda
kongsikan penderitaan anda tersebut dengan saya.’
“Agaknya bagaimana hal ini boleh
berlaku.”“Boleh tolong jelaskan lagi maksud renggang itu.”
|